Patriarkatet på en billboard

Det finns så mycket fel med denna bilder. Du kanske tänker. "Vadå? De ser ut att ha en jättemysig stund tillsammans. Hela gänget är sammlat. Gry och Anders, vad han nu heter med en gitarr, han jobbiga killen med den där irriterande podden och massa andra som jag egentligen inte har en aning om vilka de är." MEN NEJ!
Denna bild hänger upp i tunnelbanan och vid busstationer där jag bord. Den är uppsatt på husväggar och telefonkiosker. Den är överallt. Och varje gång jag ser den så blir jag helt bananas-arg. Denna reklam speglar vad som är fel med världen. Det handlar om patriarkatet. Här sitter TVÅ programledare som enligt de själva identifierar sig som, man och kvinna. Och som många i samhället identifierar med, man och kvinna. TVÅ programledare som har lika stor plats i radioprogrammt, som är lika "kända" för medborgarna och lika mycket världa (juridiskt sett). MEN alla i reklamen som står runt omkring dessa två tittar ENBART på Anders. ALLA kollar på Anders med en såndär min som säger "hahaha, nu var han bra rolig." Anders själv tycks hålla med sina kompisar om att han är människornas människa. Gry sitter lite inträngd, lite snett och ser ut att vara ganska obekväm. Ingen tittar på henne. Anders där emot tar plats och sitter stabilt med händerna på bordet lite som om han är påväg att snickra ihop nått riktigt manligt och bra (precis som bror sin). ÄR dessa två lika mycket värda kan en undra?!?!?
 
Jag blir matt på denna reklam. Folk går bara förbi den utan att riktigt reagera. Vi matas varje dag med detta och många andra steriotyper, normer, könsroller med mera med mera. JAG ÄR TRÖTT på patriarkatet. Jag säger JA till Gry och NEJ till Anders.
Tack för mig 
/ Sara
Allmänt | |
Upp